خشک کن خورشیدیخشک کن کابینتیمقالات اموزشی
موضوعات داغ

خشک کن خورشیدی و انواع خشک کن خورشیدی solar dryer

خشک کن خورشیدی

امتیاز کاربر: 3.69 ( 4 نتایج)

خشک کن خورشیدی یک واحد محصور است که مواد غذایی را از آسیب ، پرندگان ، حشرات و باران های غیر منتظره در امان نگه می دارد. غذا با استفاده از انرژی حرارتی خورشیدی به روش پاکتر و سالم تری خشک می شود.

محصولات کشاورزی می تواند خشک و یا بدون هوای خشک، به طور مستقیم در خورشید، با زیست توده و یا در خشک کن .

خشک کن های خورشیدی

بهترین وبه صرفه‌ترین روش‌ها برای خشک کردن مواد غذایی استفاده ازانرژی پاک و تجدید پذیر خورشیدی  است. خشک‌کن‌های خورشیدی به طور کلی دو نوع اکتیو و پسیومی باشد.

  • روش پسیو:

یک روش سیستم گردش طبیعی است. آن‌ها معمولاً در سایزی ساخته می‌شوند که بتوانند برای یک مزرعه مورد استفاده قرار گیرند.در این سیستم‌ها هوای گرم در بین محصولات از طریق فشار هوا جریان پیدا می‌کند.

  • روش اکتیو:

مانند روش پسیو توسط نور خورشید است.

خشک کردن در هوای آزاد یا بدون افزایش زمانی رخ می دهد که مواد غذایی در معرض نور خورشید و باد با قرار دادن آن در سینی ها، در قفسه ها و یا در زمین قرار می گیرند.

خشک کن خورشیدی

مزیت محصولات خشک کردن به طور مستقیم در هوای آزاد این است که تقریبا هیچ هزینه ای برای سوخت و لوازم نباید توسط کشاورز صرف شود. با این حال، محصولات خشک شده اغلب با کیفیت پایین به علت سطوح مختلف درجه حرارت و آلودگی محصولات با گرد و غبار، حشرات و برگ ها است.

انواع دستگاه خشک کن خورشیدی

اصولاً چهار نوع از این خشک کن وجود دارد:

انواع خشک کن خورشیدی

1- خشک کن های خورشیدی مستقیم

در این خشکی ها مواد خشک شده در یک محفظه شفاف شیشه یا پلاستیک قرار می گیرند. گرمای آفتاب که خشک می شود و محفظه آن باعث ایجاد گرما می شود به دلیل “اثر خانه سبز” ، محفظه خشک معمولاً سیاه رنگ می شود تا حداکثر گرما را جذب کند.

2-خشک کن های خورشیدی غیرمستقیم

در این خشک کن ها ، خورشید به طور مستقیم روی ماده ای که خشک می شود عمل نمی کند ، بنابراین آنها را در تهیه آن دسته از محصولاتی که میزان ویتامین آنها در اثر نور خورشید از بین می رود ، مفید می سازند. محصولات با هوای گرم گرم شده توسط خورشید خشک می شوند.

3-خشک کن های حالت مختلط

در این خشک کن ها عمل ترکیبی از حادثه تابش خورشیدی روی ماده ای که باید خشک شود و هوای گرم شده در جمع کننده خورشیدی گرمای لازم برای عملیات خشک کردن را فراهم می کند.

4-خشک کن های خورشیدی ترکیبی

در این خشک کن ها ، اگرچه از خورشید برای خشک کردن محصولات استفاده می شود ، از فن آوری های دیگر برای ایجاد حرکت هوا در خشک کن ها استفاده می شود.

فیلم اموزشی دستگاههای خشک کن

یک مروری ساده در مورد انواع مختلف خشک کن های خورشیدی در اینجا می توان یافت.

خشک کن خورشیدی تونل خورشیدی ترکیبی از ساخت و ساز ساده، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و مدیریت آسان است. این مدل با یک فن رانندگی فتوولتائیک (PV) با توان مصرفی 20-40 W مجهز شده است. انرژی حرارتی حاصل از تابش خورشیدی تا 60 کیلووات ساعت در روز (معادل 15 کیلوگرم هیزم) است. به عنوان یک توسعه همکاری بین موسسه مهندسی کشاورزی در مناطق گرمسیری و زیرمجموعه دانشگاه تونل خورشیدی در حال انجام عملیات تجاری در بیش از 60 کشور در سراسر جهان است

دستگاه خشک کن خورشیدی

هزینه ساخت میوه خشک کن خورشیدی:

 بدون نیاز به یک سرمایه گذاری خاص برای راه اندازی

خشک کن خورشیدی از لوازم خانگی، اما بدون هزینه برای سوخت. عملکرد اصلی این دستگاه است که حرارت را به دمای ثابت با انرژی خورشیدی، که باعث می شود استخراج رطوبت از محصولات در داخل یک اتاق خشک، را تسهیل کند. تهویه با نرخ ثابت از طریق ورودی ها و خروجی های هوای تعریف شده، پنکه های خورشیدی خورشیدی یا اختلاف دما، به علت ارتفاع یا ارتفاع عمودی فعال می شود. در خشک کن های خورشید مستقیم مواد غذایی در جعبه ها با یک درب شفاف قرار داده می شود. علاوه بر این، درجه حرارت در خشک کن مطابق با اثر گلخانه ای مطرح می شود و مبادله هوا توسط تهویه مطبوع تنظیم می شود. غذا در معرض نور مستقیم خورشید در خورشید غیر مستقیم نیست زیرا هوا تازه به طور جداگانه از محفظه غذا گرم می شود. این روش برای خشک کردن غذاهایی که از نظر تغذیه مستقیم در معرض نور مستقیم خورشید از دست می رود، ترجیح داده می شود. خشک کنهای ترکیبی انرژی خورشیدی را با یک سوخت فسیلی یا سوخت زیست توده ترکیب می کنند

گام اول در نظر گرفتن خشک کردن خورشیدی، مقایسه گزینه های خشک کردن مختلف در دسترس است. خشک کردن خورشیدی تنها زمانی موفق خواهد بود که فواید ملموس را نسبت به روش های خشک کردن موجود نشان دهد. در مقایسه با روش سنتی خشک کردن در خارج از یک میدان باز، این مدل از خشک کن ها از آلودگی تولید توسط گرد و غبار، حشرات و غیره جلوگیری می کنند و از این طریق کیفیت را فراهم می کنند. آنها به کشاورزان خرده فروشی اجازه می دهند برداشت خود را به کالاهای قابل نگهداری و قابل فروش تبدیل کنند که آنها می توانند در فصل بهار با قیمت های بالاتر فروش کنند. دمای ثابت و تهویه اجازه می دهد فرآیند خشک شدن سازگار باشد که به کیفیت محصول و قیمت های بالاتر منجر می شود. با این حال، هزینه های سرمایه گذاری خورشیدی خورشید بسیار متفاوت است، بسته به اندازه خورشیدی خورشیدی، مواد قابل استفاده در محل و شرایط محیطی، مانند شیب و نمایش در کنار، فصل بارانی

خشک کن خورشیدی

تاریخچه خشک کن

خشک کردن مواد غذایی از طریق خشک کن خورشیدی  از ۱۰ قرن پیش از میلاد مسیح در خاورمیانه و آسیا متداول ترین روش برای افزایش طول عمر مواد غذایی بوده است. با خشک کردن، آب از ماده غذایی حذف می شود که این امر مانع از رشد باکتری ها، مخمر ها و کپک ها می شود.

برای خرید خشک کن کلیک کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    سبد خالیدکمه خرید