خشک کن کابینتیمقالات اموزشی
موضوعات داغ

روش خشک کردن الوبخارا

بهترین روش خشک کردن الوبخارا

امتیاز کاربر: 4.67 ( 5 نتایج)

روش خشک کردن الوبخارا

الوبخارا یکی از پرطرفدارترین میوه های خشک در بین ما ایرانی هاست ؛ برای همین خشک کردن الوبخارا به وقت خودش یکی از کارهایی است که کارگاههای میوه خشک کنی و حتی خانمهای خانه دار در منزل خود انجام می دهند . بهترین روش خشک کردن آلوبخارا چیست ؟

در این صفحه میخوانیم :

  • بهترین روش خشک کردن آلوبخارا
  • بهترین نوع آلوبخارا
  • روش نگهداری آلوبخارا
  • تهیه آلوبخارا در منزل

تاریخچه نامگذاری آلوبخارا

دلیل نامگذاری آلوبخارا چیست ؟ میوه آلوبخارا یکی از خوشمزه ترین  نوع الوها در بین میوه هاست .دلیل نامگذاری این است هم از اینجاست که شهر بخارا مرکز تولید الوی بخارا بوده است به  دلیل این فراوانی کاشت الو در این شهر ؛این میوه نیز همین است .

طرز خشک کردن آلو بخارا

خشک کردن الوبخارا در مدلهای متنوع انجام میشود روش صنعتی و روش سنتی خشک کردن الو بخارا در این مقاله به طور کامل روش های خشک کردن آلوبخارا را آموزش می دهیم .

آفتاب خشک کردن الوبخارا

در روش آفتاب خشک الوها را به خوبی شستشو میدهیم تا گرد و غبار و آلودگیها از روی الوها به طور کامل پاک شود .پیشنهاد می کنیم در وان شستشوی مواد شسته شود اگر دستگاه وان شستشو ندارید در آب غوطه ور نمایید .

حال بعد از شستشوی الوها آنها را روی یک سطح پاک و تمیز زیر نور خورشید پهن کنید .پیشنهاد میکنیم روی پارچه و یا سبد چوبی اینکار انجام شود تا خشک کردن سریعتر انجام شود .

نکات کاربردی برای آفتاب خشک کردن آلوبخارا

آلوبخارا را حتما در فضایی پهن کنید که آفتاب مستقیم تابیده شود

-در هوای ابری این کار انجام نشود

-در محیطی که آلاینده های شهری است از خشک کردن آلوبخارا بپرهیزید.

روش خشک کردن الوبخارا
روش خشک کردن الوبخارا

خشک کردن آلوبخارا با دود

در این روش الوهای گوشتی را انتخاب نمایید .مقداری گوگرد را اتش بزنید و الو ها را در محفظه ای پوشیده قرار دهید تا در معرض دود گوگرد قرار گیرد

برای این کار باید آلوهای گوشتی را انتخاب کنید. یک محفظه ایجاد کنید و آلوها را بر روی محفظه بچینید.

سپس باید مقداری گوگرد داشته باشید، گوگردها را در زیر آلوها آتش بزنید و با استفاده از دود آن آلوها را دودی کنید.

پس از گذشت نیم ساعت آتش را خاموش کنید. آلوها را بر روی یک سطح مناسب پهن کنید و با استفاده از نور خورشید مدت کمی خشک کنید.

این روش به این دلیل که از مواد شیمیایی برای فرآوری آلوها استفاده می‌شود تا حدودی برای سلامتی مضر است و حتی باعث احتمال به وجود آمدن سرطان در بدن می‌شود. اما آلوهایی که با این روش خشک می‌شوند دارای شیره هستند و برخلاف آلوهایی که با آفتاب خشک می‌شود مات نیستند و ظاهر بهتری دارند.

روش خشک کردن الوبخارا

خشک کردن آلو بخارا با دستگاه‌های میوه خشک‌کن

یکی از بهترین روش‌هایی که موجود است، استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن است. این دستگاه‌ها با تنوع زیادی که در نوع و سایز دارند می‌توانند برای کاربری‌های مختلفی مناسب باشند.

طریقه خشک کردن آلوبخارا در دستگاه خشک کن تک صنعت

در بعضی از این دستگاه‌ها محفظه‌های خاصی برای استفاده از گوگرد وجود دارد که کار شما را در گوگرد اندود کردن بسیار راحت می‌کند. این روش بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهد و آلوی خروجی از دستگاه به هیچ عنوان گرد و خاک ندارد و کاملاً بهداشتی است.

در سالهای اخیر شرکت‌های ایرانی قوی و خوبی دست به تولید این دستگاه زده‌اند که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

خشک کردن آلو بخارا با روش تیزابی

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن آلوبخارا ، روش تیزابی است. استفاده از این روش بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی مرسوم بوده و بیشترین درصد استفاده را در بین مابقی روش‌های خشک کردن به خود اختصاص داده است.مواد لازم برای به‌کار بردن این روش آب،پودر پتاسیم خوراکی و روغن سبزه است. مواد ذکر شده را با هم ترکیب نموده و به ترکیب حاصل از آن‌ها محلول تیزاب می‌گویند.پس از تشکیل این محلول آلوها را به طور کامل در ظرف حاوی محلول قرار داده و به طوری که تمامی آن‌ها را در برگیرد. با گذشت زمان آلوهای مورد نظر به طور کامل خشک می شوند.

در این روش به دلیل خاصیت‌های اسیدی موجود در محلول تیزآب، پوست موجود روی آلوها به تدریج نازک شده و باعث ایجاد منافذ کوچکی روی بافت آلوها می شود. در این روش با استفاده از این منافذ و پس از قرار دادن آلوها در معرض تابش خورشید، خشک شدن تدریجی آن ها را مشاهده خواهیم کرد.

طرز خشک کردن آلو

آلوچه نیز یکی از میوه‌های جذاب تابستان هست که می‌شود در تمامی فصول آن را در رنگ‌های مختلف با شیوه‌های مختلف فراوری پیدا کرد. این محصول را هم می‌توانید به تمامی شیوه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد خشک کنید و مورد استفاده قرار دهید. اما در ادامه می‌خواهیم یک روش خانگی و بسیار خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

طرز خشک کردن آلوبخارا با نمک و آفتاب

ابتدا آلوچه‌ها را خوب بشویید؛ سپس همانطور که خیس هستند پهنشان کنید و بر روی آن‌ها نمک بپاشید.

آن‌ها را به هم بمالید و مخلوط کنید تا به خوبی نمکی شوند. نمک علاوه بر اینکه باعث خوشمزه شدن آلوچه می‌شود با خاصیت خود باعث نمک‌سود شدن می‌شود که در نتیجه محصول خروجی از کیفیت و سلامت بالاتری برخوردار خواهد بود.

سپس آلوچه‌ها را بر روی یک سطح مناسب پهن کنید، ترجیحاً بهتر است سطح حصیری باشد. دو بار در روز آلوچه‌ها را برگردانید و رویشان نمک بپاشید پس از اینکه آلوها خشک شدند آن‌ها را به خوبی بتکانید تا نمک‌هایشان بریزند.

آلوها انواع مختلفی دارند. انواع آلو عبارتند از: آلو خورشتی،آلو ملس،آلو ترش و آلبالو. همانطور که گفتیم بعضی از آنها را می توان خشک کرد و سپس مورد استفاده قرار داد. البته انواع آلوهای دیگری هم وجود دارند مثل آلو رسمی و آلو طلایی. آلوها بر حسب شهرشان می توانند اسمهای مختلفی داشته باشند.

شرکت تک صنعت تولید کننده خشک کن الوبخارا

جمع آوری مطالب :نداگنجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    سبد خالیدکمه خرید